תחנת הרכבת מסריקובו

תחנת הרכבת מסריקובו נדרז'י בפראג היא אחת התחנות ההיסטוריות החשובות ביותר בעיר והיא מהווה סמל מובהק להתפתחות התחבורה המודרנית בבוהמיה של המאה התשע עשרה. 

התחנה ממוקמת במרכז פראג, לא רחוק מכיכר נמסטי רפובליקי, בסמוך לקניון פלדיום ולאזורי מסחר ומשרדים מודרניים, אך שורשיה נטועים עמוק בעבר ההיסטורי של העיר. כבר למעלה מ־170 שנה משמשת התחנה כשער חשוב לעיר עבור נוסעים מקומיים ותיירים כאחד, תוך שהיא משקפת את השתנותה של פראג מרכבת קיטור עירונית לרשת תחבורתית בינלאומית מתקדמת.

תחנת הרכבת מסריקובו נדרז'י בפראג היא אחת התחנות ההיסטוריות החשובות ביותר בעיר והיא מהווה סמל מובהק להתפתחות התחבורה המודרנית בבוהמיה של המאה התשע עשרה.


התחנה נבנתה בשנת אלף שמונה מאות ארבעים וחמש על ידי חברת הרכבת הצפונית של המדינה, כחלק ממאמץ לחבר את פראג עם אזורים צפוניים ובמיוחד עם הערים דצ'ין וליטומיירזיצה. למעשה, תחנת מסריקובו הייתה התחנה הראשונה בפראג, וקדם לה רק מבנה רכבת זמני קטן בגבולות העיר הישנה. במקורה, התחנה שירתה בעיקר את קווי הרכבת שהובילו סחורות ונוסעים מאזורי תעשייה וחקלאות שבצפון בוהמיה אל הבירה המתפתחת. עד מהרה הפכה התחנה לצומת אזורי חשוב, במיוחד עם פתיחת גשר הרכבת מעל נהר ולטבה בשנות החמישים של המאה התשע עשרה, אשר איפשר חיבור ישיר בין פראג הצפונית למרכז העיר.

אדריכלות התחנה המקורית עוצבה על ידי אנטונין יונגלינג, אדריכל חשוב שפעל תחת האימפריה האוסטרו־הונגרית. המבנה הראשי עוצב בסגנון נאו קלאסי עם חזית מרשימה, עיטורי אבן, חלונות קשתיים ועמודים דקורטיביים. אולם הכניסה כלל תקרה גבוהה, קירות שיש ורצפות אבן, לצד מערך מודרני לאותה תקופה של אזורי המתנה לנוסעים, משרד כרטיסים ומסעדת נוסעים. עם השנים נוספו אגפים נוספים, בעיקר עם גידול תנועת הנוסעים בסוף המאה התשע עשרה תחנת מסריקובו נדרז'י נקראה בתחילה "תחנת פראג ", אך שמה שונה לאחר הקמת צ'כוסלובקיה העצמאית ב־1918, לכבודו של טומאש מסריק, הנשיא הראשון של המדינה. זהו שינוי סמלי אשר שיקף את השאיפה לבניית זהות לאומית עצמאית לאחר מאות שנות שליטה זרה. למרות הכיבוש הנאצי ולאחר מכן המשטר הקומוניסטי, השם נשמר לפרקים ושב לשימוש קבוע לאחר מהפכת הקטיפה ב־1989.

במהלך המאה העשרים חלה ירידה מסוימת במעמדה של התחנה כתחנה מרכזית, וזאת בעקבות הקמת תחנת הרכבת המרכזית של פראג (פראהה הלווני נדרז'י), ששירתה בעיקר קווים בין־עירוניים ובינלאומיים. אף על פי כן מסריקובו נדרז'י נותרה מרכז חשוב עבור רכבות פרבריות, בעיקר לקווים העוברים דרך קלדנו, קולין, קוטנה הורה ואזורים נוספים בבוהמיה המרכזית. מדי שנה עוברים בתחנה מיליוני נוסעים, רובם משתמשים בקווים קצרים למטרות עבודה, לימודים או מסחר יומיומי.

אחת מנקודות המפנה החשובות בתולדות התחנה התרחשה עם תחילת המאה העשרים ואחת. בעקבות כניסת צ'כיה לאיחוד האירופי הוחלט לשדרג באופן משמעותי את מערך התחבורה העירונית בפראג, ובמרכזו עמד פרויקט שאפתני לחיבור התחנה עם שדה התעופה של העיר באמצעות קו רכבת מהיר. כחלק מפרויקט זה הוחלט לשמר את המבנה ההיסטורי של התחנה אך להוסיף אליו קומות חדשות, אזורי מסחר, מערכות מודרניות של שילוט וכרטוס, ונגישות מלאה לכל סוגי הנוסעים. התחנה תוכננה לשמש נקודת מעבר בין רכבת מהירה מנמל התעופה לבין מרכז פראג ובכך להפוך לשער הכניסה הראשי לעיר גם עבור תיירים מחוץ לצ'כיה תכנון הפיתוח החדש הופקד בידי חברת האדריכלים של זאהה חדיד, עם חזון להקמת מרחב עירוני שמשלב בין אסתטיקה מודרנית לבין שימור מוקפד של המבנה ההיסטורי. הפרויקט כולל בניית קומפלקס משרדים מעל המסילות, גג ירוק, אזורים ציבוריים פתוחים, מסעדות, חנויות, ומדרכות רחבות להולכי רגל. 

תחנת הרכבת מסריקובו נדרז'י בפראג היא אחת התחנות ההיסטוריות החשובות ביותר בעיר


הרצון הוא ליצור תחנה שהיא לא רק נקודת מעבר אלא חלק בלתי נפרד מהחוויה העירונית של פראג מבחינת נגישות תחנת מסריקובו נדרז'י מחוברת ישירות לרשת התחבורה הציבורית של פראג. ניתן להגיע אליה דרך קו המטרו הצהוב, קו בי, שעובר בתחנת נמיסטי רפובליקי, וכן באמצעות מספר קווי טראם ואוטובוס. התחנה נמצאת גם במרחק הליכה קצר מאטרקציות מרכזיות כמו המוזיאון העירוני של פראג, שער האבקה, בית העירייה ההיסטורי וקניון פלדיום. בכך היא מאפשרת שילוב מהיר ונוח בין נסיעה לעבודה או לטיול בעיר.

החזון העתידי של התחנה הוא להפוך אותה למרכז תחבורתי עירוני עם דגש על ניידות חכמה. היא אמורה לכלול חיבורים מהירים לרכבות אזוריות, חיבורים לרכבות החשמליות העירוניות ואפילו מסופי טעינה לאופניים חשמליים וכלי רכב ירוקים. כל זאת תוך שמירה על המסגרת הארכיטקטונית המקורית, ושילוב אלמנטים היסטוריים לצד טכנולוגיות מתקדמות.


עוד תוכן מהאתר שלנו
המרת כסף בפראג
שתיית מים בפראג - המדריך המקיף
קיר ג'ון לנון
המדריך המקיף ביותר לשופינג בפראג 2025
אתרי חובה בפראג
מדריך המלונות של פראג 2024
קלמנטינום פראג
מדריך השווקים של פראג
מצודת פראג
אטרקציות
ברים ופאבים
מסעדות איטלקיות
מסעדות ישראליות/כשרות
מסעדות בשריות
ארוחות בוקר
מסעדות צ'כיות
מסעדות אסייתיות


מילות מפתח

תחנת הרכבת מסריקובו נדרז'י, מסריקובו נדרז'י פראג, רכבת פראג, רכבות בצ'כיה, רכבת משדה התעופה פראג, תחנות רכבת בפראג, פראג תחבורה ציבורית, קווי רכבת אזוריים פראג, פראג תחנת רכבת היסטורית, שימור תחנות רכבת, תחבורה ציבורית בצ'כיה, פראג תיירות, מרכז פראג תחבורה, תחבורה ירוקה פראג, פראג רכבות בינעירוניות, זאהה חדיד פראג, אדריכלות תחנות רכבת, פראג שדה תעופה רכבת, פראג מסריקובו, התחנה הראשונה בפראג, מבנים היסטוריים בפראג, תשתיות תחבורה פראג, פרויקט תחבורה פראג, שיפוץ תחנת רכבת מסריק, פראג נעמיסטי רפובליקי, קניון פלדיום פראג, פראג מרכז העיר תחבורה, מסילות רכבת בפראג, פרויקט מסריק פראג, פראג רכבת קלדנו, פראג רכבת קוטנה הורה, פראג רכבת קולין, רכבות פרבריות צ׳כיה, תחבורה משולבת פראג, רכבת מהירה פראג שדה תעופה, פראג מטרו קו בי, טראם פראג, פראג תיירות תחבורה, פראג עתיקה תחבורה, תחנות מרכזיות בצ׳כיה, רכבות חשמליות פראג, פראג עיר חכמה, פראג תחבורה חכמה, פראג מבני ציבור, פראג תחבורה מקיימת, תחבורה עירונית מתקדמת פראג, היסטוריה של הרכבת בצ׳כיה, מבני רכבת מהמאה התשע עשרה, פראג מבנים שמורים, פראג תחבורה לעסקים, פראג תחנת מסריקובו היסטוריה, פראג מסריקובו אדריכלות, פראג מסריקובו פרויקט חדש, פראג תכנון עירוני תחבורה, פראג רכבות עתידיות, שדה תעופה פראג תחבורה ציבורית, פראג מבני תרבות תחבורתיים, פראג תחנת רכבת מרכזית שנייה, פראג תחנת מסריקובו מידע, פראג רכבת מהירה עתיד, קווי רכבת פראג מסריקובו, פראג תחנת מעבר לנוסעים, פראג מסריקובו צומת תחבורתי, רכבות מסריקובו לדצ'ין, רכבות מסריקובו לליטומיירזיצה, מסריקובו נדרז'י התחנה הראשונה

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.